Lyckas med din webshop

Tiden är förbi så aktiviteter på nätet, som att starta en sökmotoroptimerad webshop eller en blogg, var något svårt som bara de mest tekniskt kunniga hade en möjlighet att syssla med. Idag är de tekniska plattformarna i många fall betydligt mer användaranpassade. Man behöver alltså inte kunna koda, exempelvis, i samma höga utsträckning för att få det hela att fungera. Ska man blogga, är publiceringsverktyget WordPress både populärt, stort och enkelt. Ska man starta en egen webshop, finns Magento, som redan från start gör det lätt att hålla koll på alla funktioner i ens butik på nätet.

Är man inte insatt är det svårt att veta vad som skiljer den ena e-plattformen från en annan. Eller vad som skiljer det ena publiceringsverktyget från ett annat. Men så fort man börjar jobba i det, så förstår man varför vissa är att föredra framför andra. Det kan handla om relativt små funktioner på pappret. Funktioner som i praktiken avgör helhetsintrycket och upplevelsen för såväl den som jobbar i det som kunden eller läsaren som tar del av det.  Inbyggt i de mest populära systemen finns hjälp med sådana saker som gör att man får ett bättre resultat som kund, utan att man behöver kunna lika mycket själ som tidigare. Det kan handla om att webshopen är sökmotoroptimerad eller att bloggen har ett plugin för att undvika spam.

Varför satsa på funktionerna?

Sanningen är att hälften av alla varukorgar överges i en webshop, innan de har lett till genomförda köp. Något som gör det svårare för en handlare på nätet att klara sig, men framförallt gör att potentialen till att lyckas ännu bättre faktiskt finns där. Som företagare gäller det därför att vara kritisk mot sitt eget system, för att på så sätt kunna klargöra var förbättringar kan ske. Med smarta förändringar som underlättar för kunden, kommer man att kunna tjäna mer pengar som företagare.  Tipsen att utgå ifrån är många, och kan bland annat läsas här för dem som är sugna på att dra igång en verksamhet.